BeterBuren is actief in elf gemeenten in ons land en was in 2023 betrokken bij maar liefst 2127 geschillen. Jeanine de Koster, coördinator voor de gebieden Amsterdam Oost en Weesp, kreeg daarvan 226 meldingen binnen. ‘Soms is het een melding die ik ter plekke kan oplossen,’ vertelt Jeanine. ‘Soms is de problematiek ook te zwaar voor ons en verwijs ik iemand door. Ongeveer een derde van de meldingen verwijs ik door naar onze vrijwilligers.’

Jeanine stuurt twee teams aan, zo’n dertig vrijwilligers in totaal. Ongeveer de helft van hen heeft een mediatoropleiding afgerond en zijn vrijwilliger geworden om ervaring op te doen. Het streven is dat vrijwilligers acht zaken per jaar krijgen. Daarnaast volgen ze training en intervisie. Een paar keer per jaar gaat Jeanine ook zelf naar melders toe. ‘Als een zaak een uitdaging is, of als ik geen geschikte vrijwilligers voor de kwestie weet, doe ik het zelf. Zo blijf ik ook contact houden met het werk.’

Jezelf meenemen

Jeanine en haar teams volgden een training Emotionally Focused Mediation om te leren hoe je jezelf meeneemt in een conflictsituatie. ‘Onze bemiddelaars gaan altijd met zijn tweeën op pad. Er speelt een heleboel, je neemt jezelf mee als instrument. Hoe blijf je een neutrale bemiddelaar terwijl er van alles in jou wakker wordt gemaakt? De cursus gaf daar inzicht in.’ Het moeilijkste is vaak toch hoe je omgaat met je eigen emoties, zegt ze. ‘Je moet je co-bemiddelaar aanvoelen, én de beide buren.’

Een tijdje terug stuurde Jeanine een duo naar een vrouw die klaagde over haar oost-Europese buurvrouw. De ene bemiddelaar was Joods, de ander van oorsprong Oekraïens. De klagende vrouw stak een hele tirade af; de buurvrouw kwam uit het oost-blok en er woonden ook nog eens veel Joden in haar buurt.

Geluidsoverlast

‘De bemiddelaars voelden zich ongemakkelijk. Hun zelfregulatie draaide op volle toeren. Later tijdens de intervisie hebben we er samen naar gekeken. Wat doet zoiets met je? En wat doe je daarmee? Gelukkig dachten beide bemiddelaars ter plekke “laten we onze eigen emoties proberen los te schakelen van de bemiddeling, we richten ons voor nu op de geluidsoverlast”.’ Jeanine vroeg hen of ze wel betrokken wilden blijven bij de zaak, maar beiden besloten om door te gaan. Ze adviseerde hen om het aan te geven als de vrouw over hun grenzen ging. ‘Er moest heel wat bijgeschaafd worden tijdens de bemiddeling. De buren moesten de mens weer gaan terugzien. Maar de bemiddeling is gelukt.’

Het belangrijkste dat ze leerden tijdens de training, zegt Jeanine, is zelfregulatie. ‘De lemniscaat waar EFM mee werkt, doet denken aan het model van circulaire communicatie dat wij al gebruikten. Dat je telkens de behoeften van jezelf en het beeld dat je van de ander hebt weer scherp krijgt. Tijdens de training leerden we ook om onze eigen emoties te linken aan onze hechting. Dat was heel waardevol.’

 

Deel artikel

Gerelateerd nieuws